خبرهای ویژه

» ورزشی » گره کور در راه رسیدن ایران به جام جهانی!

تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۳۰ - ۱۷:۱۲

 کد خبر: 14631
 10 بازدید

گره کور در راه رسیدن ایران به جام جهانی!

در شیوه جدید برگزاری مسابقات انتخابی جام‌جهانی فوتبال، تیم ملی کشورمان بیشترین ضرر را می‌کند.

گره کور در راه رسیدن ایران به جام جهانی!

به گزارش پاتوق شهروندی، کنفدراسیون فوتبال آسیا دیروز بعد از جلسه آخرش تصمیم نهایی خود را به تعویق مسابقات انتخابی جام‌جهانی به ماه ژوئن (خرداد) گرفت. قرار بود بازی‌ها در ماه‌های مارس و ژوئن برگزار شود، ولی به‌دلیل شرایط کرونایی کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفت بازی‌ها همه در ماه ژوئن (خرداد) به‌صورت متمرکز برگزار شود. پس از لغو چند‌باره مسابقات انتخابی جام‌جهانی در آسیا و از‌دست‌رفتن زمان کافی برگزاری این مسابقات به‌صورت رفت‌و‌برگشت، در‌نهایت کمیته برگزاری مسابقات تصمیم گرفت تیم‌ها به‌صو‌رت متمرکز در یک کشور به رقابت بپردازند تا در زمان کوتاهی تکلیف این مرحله از مسابقات مشخص شود. در‌نتیجه تیم ملی ایران در ۱۲ روز و در فواصل زمانی ۳ روز یک‌بار با تیم‌های هنگ‌کنگ، بحرین، کامبوج و عراق دیدار خواهد کرد تا تکلیف شاگردان دراگان اسکوچیچ مشخص شود. این همه درحالی است که بدون شک برنامه‌ریزی مسابقات به‌این‌نحو و همین‌طور شرایط بغرنج تیم ملی فوتبال، کار شاگردان دراگان اسکوچیچ را سخت‌تر از هر زمان دیگری خواهد کرد.

تیم ملی بیشترین ضرر را می‌کند

اکنون تیم ملی از ۴ دیدار نخست خود در دور رفت فقط ۲ پیروزی کسب کرده و با شکست مقابل بحرین و عراق، در رتبه سوم گروهش قرار دارد؛ گروهی که فقط یک‌تیم به‌صورت مستقیم جواز صعود به مرحله بعد را به دست می‌آورد. تا قبل از شیوع کرونا، اهالی فوتبال ایران امیدوار بودند با برگزاری بازی‌های باقی‌مانده که عمدتا به میزبانی ایران بود، تیم ملی امتیازات از‌دست‌داده را جبران کند، ولی در این برنامه‌ریزی، حق ایران بیش از هر تیم دیگری ضایع شده است.   این برنامه‌ریزی باعث از دست‌رفتن میزبانی‌های تیم ملی با حضور تماشاگران شده است. با توجه به اینکه ایران در دور رفت در ۳ دیدار از ۴ دیدار خود میهمان بود، در دور برگشت می‌توانست از هنگ‌کنگ، بحرین و عراق با حضور هواداران میزبانی کند و با فشار آن‌ها، رقبا را شکست دهد؛ اما در برنامه‌ریزی متمرکز، بازی‌ها در یک کشور واحد و بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود و شانس میزبانی ایران از دست خواهد رفت. از سوی دیگر در جدول مسابقات، ایران یک بازی کمتر از تیم‌های دیگر انجام داده است. در نتیجه در ادامه رقابت‌ها تیم ملی مجبور است ۴ بار به میدان برود؛ اما رقبای دیگر می‌توانند در یک هفته از مسابقات به استراحت بپردازند و فقط ۳ دیدار را برگزار کنند. این درحالی است که مسابقات قرار است ۳ روز یک‌بار برگزار شود و در زمان بازی ایران و عراق در هفته پایانی، شاگردان اسکوچیچ ۳ بازی فشرده را پشت‌سر گذاشته‌اند.

جدول مسابقات هم بهم می‌ریزد

برگزاری مسابقات به‌صورت متمرکز باعث به‌هم‌خوردن جدول برنامه‌ریزی مسابقات نیز شده است. تا قبل از این قرار بود ایران ابتدا ۲ بازی نسبتا آسان خود با هنگ کنگ و کامبوج را برگزار کند و در هفته‌های پایانی به‌مصاف بحرین و عراق برود؛ اما در برنامه جدید، بازی با بحرین یک‌هفته جلوتر افتاده است که از نظر قدرت تیمی بهتر از کامبوج است و کار ایران را سخت‌تر می‌کند. در‌حالی‌که در گذشته تیم ملی می‌توانست با بازی با هنگ‌کنگ و کامبوج در فروردین‌۹۹ به هماهنگی بیشتری برسد و هم‌زمان عملکرد عراق و بحرین را زیر نظر داشته باشد، حالا کار سخت‌تر هم می‌شود و اسکوچیچ مجبور است از ترکیب‌های مختلف استفاده کند تا تیم ملی دچار خستگی کمتری شود و در نتیجه ممکن است هماهنگی تیم هم به‌علت جابه‌جایی‌های زیاد کمتر شود. از طرفی شناخت کمتری هم نسبت به بحرین و عراق به‌علت زمان کوتاه برای آنالیز آن‌ها خواهد داشت.

همه چیز علیه ایران

در‌حالی برنامه‌ریزی علیه ایران است که تیم ملی برای صعود به‌صورت مستقیم، نیازمند ۴ پیروزی از ۴ بازی است و حتی یک مساوی، کار صعود به مرحله بعد را دچار، اما و‌اگر می‌کند. حالا اسکوچیچ و شاگردانش باید تلاش بیشتری برای خروج از این مخمصه داشته باشند تا به‌عنوان یکی از تیم‌های صعود‌کننده به مرحله سوم انتخابی جام‌جهانی شناخته شوند و امید‌های فوتبال ایران را زنده نگه دارند. طبق اعلام‌AFC، بنا به درخواست هر یک از تیم‌های حاضر در گروه، مسابقات به‌صورت متمرکز در یکی از کشور‌ها برگزار می‌شود و در‌صورتی که درخواستی وجود نداشته باشد، بازی‌ها به کشور ثالث منتقل می‌شود. ایران برای میزبانی مسابقات اعلام‌آمادگی کرده، ولی در‌این‌زمینه تنها نیست. کشور‌های عربی از علاقه‌مندی بحرین برای میزبانی بازی‌های باقی‌مانده نیز خبر داده‌اند.


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : ورزشی
ارسال دیدگاه

adver
logo-samandehi